Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

Dag 3

Av Linn Svensson - 23 januari 2010 13:39

Dag 3 är alltså fredag. Jag har lagt upp blogginläggen dagen efter. Nu vet ni så blir det inte förvirrande för någon :)


Idag fick vi en så otroligt bra situation på en av promenaderna. Jag hade med Kobra och Nike och vi går på en gångväg bredvid en stor väg. Ut från skogen på andra sidan vägen kommer en springerspaniel springandes. Han sprang rakt över vägen och mot mina hundar (tur att det inte kom någon bil...). Jag sa åt Kobra att lägga sig och Nike att stanna. Genom att sätta upp handen framför henne och lugn och tydligt säga stanna så står hon kvar. Jag går fram emot springerspanieln och fångar den.

Snart kom husse joggandes och bad så mkt om ursäkt.

I detta fall var det en super bra situation för oss så jag var glad. Nike kunde än en gång få det bekräftat att hon inte behöver agera när det kommer hundar mot oss.


Men visst är hon en envis liten bullterrier. Jag får vara noggrann och på henne en hel del för att nosen inte ska gå till varje liten kissfläck på marken.


Vi har också haft träning runt hennes bur även idag. Den står inne men är stängd för att hon inte ska gå in där och vakta.

Nike fick vara på avstånd och Nimbus och Samisa fick gå fram en i taget och äta godisar från buren. När Nike kunde släppa det mentalt, dvs slappna av i kroppen och vända huvudet bort så belönades även hon. Till en början stod hon kvar på avstånd men det ryckte i hennes läppar.


På kvällen när jag hade hela gänget ute lösa tillsammans så kunde jag uppfatta Nike som lite mer avslappnad med att de andra hundarna undersöker henne och springer runt henne. Ibland snappar hon till mot dem. Min flock är riktigt underbara att se tillsammans med henne. De visar tydliga lugnande signaler och ger henne det avstånd hon behöver när det blir för jobbigt.


Idag blev det inga bilder tyvärr.


Jo föresten är Nike helt bra i magen nu och hon äter ordentligt :)


Hälsn Linn

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linn Svensson - 8 februari 2010 22:23

Pga sjukdom blev Nikes överlämning i fredags eftermiddag.   Jag mötte upp husse och matte och vi tog en promenad. Matte fick ta över kopplet och hanterade det enormt bra! Vi fick många möten och gick även in på Dogplanet där vi mötte en hund ut...

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:34


Idag var dagen D!   Jag åkte hem till Nikes husse och matte imorse för att föra över träningen/hanteringen av Nike till dem. Vi var först inne och gick igenom teoretiskt vad jag gjort och hur de måste agera och vad de ska tänka på. Efter en s...

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:25


Jag har jobbat hela dagarna från 8 på morgonen till 22 på kvällen och därför inte hunnit uppdatera hennes blogg.   Det har gått jätte bra! I söndags fick hon träffa bonusbarnen som är 8 och 10år. Hon besvarade deras kontakt direkt utan någon osäk...

Av Linn Svensson - 30 januari 2010 20:15

Dag 10 var alltså fredag. Jag åkte in till stan för att promenera i Nikes hemmiljö och för att matte skulle få följa med. Jag har märkt att Nike intresserar sig i början för de mötande hundarna och då får jag avbryta henne, men så blir hon lugnar...

Av Linn Svensson - 29 januari 2010 08:53

det har blivit lite fördröjning i bloggen pga en film jag ville ha med. Nu har jag lyckats lägga upp den på youtube och länkar härifrån så ni får se.   Dag 8 var alltså onsdag. sedvanliga promenader och en stund på kontoret. Efter en av våra pr...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards