Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

Dag 5

Av Linn Svensson - 25 januari 2010 13:35

   Sedvanliga promenader med  hundmöten. Nike är intresserar sig för mötande hundar, men är lätt att avstyra. Hon söker självmant kontakt hos mig. Jag har märkt att det är viktigt att inte belöna upp henne för mkt, utan hålla ett lugn. Hon går lätt upp i stress om belöningen/berömmet blir intensivt.

Hon får lugnt verbalt beröm och ibland en godisbit.


Vi stannade och pratade med en hundägare som hade en schnauzertik. Jag förklarade att de inte skulle hälsa utan att Nike skulle kunna vara runt andra hundar utan att behöva undersöka eller kontrollera dem. Jag tror inte riktigt att damen förstod varför hennes hund inte kunde få hälsa på Nike..."hon är ju såååå snäll"

Kanske någon som hört det förut ;)


Hemma fick hon springa med flocken igen, de älskar att rusa i snön.

Idag kom ett genombrott, hon började leka med Nimbus...wwwiiihhh :D

Underbart att se Nimbus verkligen jobba för att få igång henne och hon vågade besvara hans lek istället för att ta det säkra före det osäkra och hålla honom på avstånd.


Inne tränade vi vidare på kontakt med män:

Bilderna är tagna med min mob och därför så dåliga. Här besvarar hon kontakt och kan äta godis ur handen som är precis vid benet. Men man kan tydligt se att  hon tycker det är jobbigt.

  


Svansen kommer fram lite :) Men just denna situation är värst för henne, när en kille/man lutar sig fram och över henne. Jag vill hitta många såna här situationer för  henne som bara är positiva så att hon kan börja släppa sin osäkerhet.

  


Hrmmm..ska jag våga mig fram och ta godisen?

Här är personen mycket provocerande i sitt kroppsspråk. Men Nike är nyfiken...

  


Hon går fram,men gör sig lång i kroppen. Tillslut slappnade hon dock av.

  


Sist en tandvisning på bordet


Idag gick hon upp i trappan hemma helt själv :)

Hon har inte vågat ta sig mellan våningarna. Trappan är öppen mellan trappstegen och det har varit suuuuuuuper läskigt. Skönt att slippa bära henne nu :)


Hälsn Linn


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linn Svensson - 8 februari 2010 22:23

Pga sjukdom blev Nikes överlämning i fredags eftermiddag.   Jag mötte upp husse och matte och vi tog en promenad. Matte fick ta över kopplet och hanterade det enormt bra! Vi fick många möten och gick även in på Dogplanet där vi mötte en hund ut...

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:34


Idag var dagen D!   Jag åkte hem till Nikes husse och matte imorse för att föra över träningen/hanteringen av Nike till dem. Vi var först inne och gick igenom teoretiskt vad jag gjort och hur de måste agera och vad de ska tänka på. Efter en s...

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:25


Jag har jobbat hela dagarna från 8 på morgonen till 22 på kvällen och därför inte hunnit uppdatera hennes blogg.   Det har gått jätte bra! I söndags fick hon träffa bonusbarnen som är 8 och 10år. Hon besvarade deras kontakt direkt utan någon osäk...

Av Linn Svensson - 30 januari 2010 20:15

Dag 10 var alltså fredag. Jag åkte in till stan för att promenera i Nikes hemmiljö och för att matte skulle få följa med. Jag har märkt att Nike intresserar sig i början för de mötande hundarna och då får jag avbryta henne, men så blir hon lugnar...

Av Linn Svensson - 29 januari 2010 08:53

det har blivit lite fördröjning i bloggen pga en film jag ville ha med. Nu har jag lyckats lägga upp den på youtube och länkar härifrån så ni får se.   Dag 8 var alltså onsdag. sedvanliga promenader och en stund på kontoret. Efter en av våra pr...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards