Direktlänk till inlägg 30 januari 2010

Dag 10 & 11

Av Linn Svensson - 30 januari 2010 20:15

Dag 10 var alltså fredag.

Jag åkte in till stan för att promenera i Nikes hemmiljö och för att matte skulle få följa med.

Jag har märkt att Nike intresserar sig i början för de mötande hundarna och då får jag avbryta henne, men så blir hon lugnare och lugnare för varje hund. Precis som att hon inser att det inte är hennes uppgift och hon slappnar av.

Vi gick fram och tillbaka över Djurgårdsbron typ 10 gånger :)

Vi fick jätte många hundmöten som gick jätte bra. Så kommer en STOOOOR utmaning. Vi mötte ett hunddagis.

Här kommer de mot oss:

  


Här går de förbi:

  

Nike är duktig och kan titta på dem lugnt utan att stressa.

Vi fortsatte sen efter dem, men Nike brydde sig inte alls.


Vi mötte sen upp matte och fick återigen möte med hunddagisflock mitt upp på bron. Det blev riktigt trångt men var inga problem alls. Nike var då mer intresserad av sin matte som hon inte fick hälsa på förrän hon lugnat sig.


Vi tog en promenad till Östermalmstorg. På vägen fick vi ett möte med en liten terrier. Precis när vi gick förbi (passagen blev så att hundarna möttes närmast, annars brukar jag i de fall det går, gå emellan hunden och Nike för att stärka hennes trygghet) kastade sig den mötande hunden mot Nike i ett riktigt utfall. Hussen fick stopp på hunden ca en halvmeter från Nike. Hon stressade igång kanska rejält. Jag var snabb att vända henne om för att ta bort synintrycket och dämpa henne. Vi var kvar tills hon släppt det och då gick vi efter den mötande hunden för jag ville se att hon inte stressade igång igen.

Sen fortsatte vi ner i tunnelbanan.

Eftersom jag inte är så van att åka tunnelbana, höll jag på och koncentrerade mig på att sms:a rätt bokstäver till rätt nummer och såg inte att det kom en hund bakom oss och passerade. Jag reagerade först när Nike sprang ut i kopplet.

Det som var enormt positivt var att hon inte reagerade med aggressioner överhuvudtaget. Hon var bara intresserad och nyfiken.

Vi har kommit en bra bit på väg och jag är mycket nöjd!


I tunnelbanan fick vi dessvärre inga hundmöten. Vi åkte till Gamla stan och därifrån tog vi en promenad till Djurgården. Vi fick då en situation vi tidigare inte stött på, ett plötsligt möte bakom ett gatuhörn. Nike stressade upp sig, med tanke på de två tidigare hundmötena så förstår jag att hon reagerade.

I två följade möten fick jag sen jobba lite mer med henne. Men så fick vi slutligen ett möte på strandvägen som var lugnt :)

En bra dag med trött hund och hundtränare :)


Sen åkte vi till mina föräldrar. Jag ville träna Nike i helt ny miljö och bo på ny plats med henne. Det har inte varit några problem alls.

Min syster hade en killkompis över som var väldigt stor och mörk. Nike fick komma fram till honom och äta korv. Det var inga problem alls och han kunde klappa om henne.


Dag 12 är lördag.

Vi började med promenad på stan. Det är Hindersmässa, vintermarknad, här nu. Vi gick på marknaden och det var precis som jag insåg igår. De första två mötena fick jag påvisa för henne att inte bry sig. Sen passerade vi många hundar och det räckte med att jag använde kroppsspråk eller ett ljud för att hon skulle släppa intresset för den mötande hunden.


På eftermiddagen har jag klippt klorna och det var verkligen inga problem, hon verkade snarare njuta och halvsov i mitt knä.

  


Mysstund i köket med Nike och Samisa:



Nu ska vi se klart på Robinson finalen :D


Trevlig helg! Kram från Linn och hundarna  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linn Svensson - 8 februari 2010 22:23

Pga sjukdom blev Nikes överlämning i fredags eftermiddag.   Jag mötte upp husse och matte och vi tog en promenad. Matte fick ta över kopplet och hanterade det enormt bra! Vi fick många möten och gick även in på Dogplanet där vi mötte en hund ut...

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:34


Idag var dagen D!   Jag åkte hem till Nikes husse och matte imorse för att föra över träningen/hanteringen av Nike till dem. Vi var först inne och gick igenom teoretiskt vad jag gjort och hur de måste agera och vad de ska tänka på. Efter en s...

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:25


Jag har jobbat hela dagarna från 8 på morgonen till 22 på kvällen och därför inte hunnit uppdatera hennes blogg.   Det har gått jätte bra! I söndags fick hon träffa bonusbarnen som är 8 och 10år. Hon besvarade deras kontakt direkt utan någon osäk...

Av Linn Svensson - 29 januari 2010 08:53

det har blivit lite fördröjning i bloggen pga en film jag ville ha med. Nu har jag lyckats lägga upp den på youtube och länkar härifrån så ni får se.   Dag 8 var alltså onsdag. sedvanliga promenader och en stund på kontoret. Efter en av våra pr...

Av Linn Svensson - 27 januari 2010 10:46


Halva träningsperioden har gått och jag är mycket nöjd med hur Nike utvecklats.   Lång och intensiv dag för lillan. Först var vi på kontoret fram till lunch. Sen åkte vi in till Djurgården för att promenera i Nikes hemkvarter. Det var tyvärr väld...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards