Alla inlägg den 3 februari 2010

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:34

Idag var dagen D!


Jag åkte hem till Nikes husse och matte imorse för att föra över träningen/hanteringen av Nike till dem.

Vi var först inne och gick igenom teoretiskt vad jag gjort och hur de måste agera och vad de ska tänka på.

Efter en stund kom Jessika som går hundinstruktörsutb hos mig förbi och knackade på dörren.

Nike var väldigt cool. Hon fick stanna på avstånd från dörren och hon släppte intresset för Jessika förvånande snabbt. Tidigare har Nike gärna kontrollerat de som kommit in.


Sen gick vi ut tillsammans med Nikes matte och tog en promenad bort mot Gärdet. Vi gick förbi Dog Planet för Nikes matte är lite intresserad av att sätta Nike på hunddagis för att hon ska få fortsätta umgås med andra hundar och få lite mer aktivering på dagarna. Men det var ingen där då, vi tajmade nog deras fm promenad precis. Om Alex eller Jennifer läser, så vet ni att jag kommer kontakta er ang Nike och dagisplats.


Nikes matte fick ganska omg på promenaden ta över Nike och hantera henne själv. VI fick en situation ganska snabbt med flera hundar som vi mötte. Det gick riktigt bra. Så fort den som håller i NIkes koppel slappnar av och är lugn och bestämd så blir Nike väldigt följsam och lugn, hon söker också en hel del kontakt sponant :)


Vi fick inte så jätte många hundmöten, men de vi gick förbi klarade matte utan några som helst problem. Det är så roligt att se ägarens lättnad och glädje över att klara situationen med sin hund. Jag måste ha världens bästa arbete ;)


Vi åkte tunnelbana och Nike har fått lära sig att gå bakom i alla trappor, här går hon bakom matte:

  


I tunnelbanevagnen satt det nu en hund för första gången. Det blev en riktig utmaning för Nikes matte som nu höll i kopplet och själv skulle hantera situationen. Den andra hunden satt i sin mattes knä så Nike såg den inte förrän matten släppte ner den mitt framför Nike när de skulle gå av. Nike blev intresserad, men matte kunde hindra och avstyra Nike. Grymt bra!!!


På centralen var det två hundar vi mötte, men Nike släppte direkt det lilla intresset hon gav när matte visade att hon kontrollerade situationen.


Precis när vi var framme vid mattes arbete fick vi ett möte på en trottoar som var inte mer än 1m bred. Det blev enormt tajt och Nike stressade upp sig, men matte fick henne lugn igen.

Sen fick de gå in på arbetet och vila en stund.

Jag kom tillbaka efter ca 2 timmar och vi tog en promenad. Nu lyckades vi tajma då alla hundägare satt inne med sina hundar. Ett hundmöte fick vi på en trottoar och det gick helt strålande bra, Nike visade knappt intresse för hunden.


Jag vet att detta kommer gå strålande!!!

Imorgon ska jag in och köra ihop Nike med husse och sen ska hon få sova där på natten och de ska få ha henne själv hela dagen.


Nu ska jag gå och däcka i soffan ;)


Kram Linn



Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:25

Jag har jobbat hela dagarna från 8 på morgonen till 22 på kvällen och därför inte hunnit uppdatera hennes blogg.


Det har gått jätte bra! I söndags fick hon träffa bonusbarnen som är 8 och 10år. Hon besvarade deras kontakt direkt utan någon osäkerhet alls :)


Under mån och tis har jag varit runt överallt med henne. Det har gått riktigt bra och jag tycker att hon tom börjar släppa intresset för andra hundar mer och mer.

Vi har åkt tunnelbana fram och tillbaka för att stöta på hundar, men inga hundar har gått på när vi åkt :(

Men i Gullmarsplan gick vi av och gick upp i stationen. Då fick vi ett möte med en liten hund som gjorde utfall. En annan hund på stationen svarade upp och det tyckte Nike var lite jobbigt. Hon hade inga tankar på att ta sig fram och lägga sig i, men jag såg att hon la in svansen mellan benen. Så vi stod kvar tills hon slappnat av.


Karlar har hon verkligen börjat få¨nya minnesbilder av. Hon är alltid glad och framåt när jag säger "varsågod och hälsa" :D


Här är en bild från en av våra promenader med två nya hundar:


Jag är mycket nöjd med hur träningen gått. Hon har börjat ändra sitt beteende och minnesbilder runt andra hundar och människor.


Hälsn Linn  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards