Direktlänk till inlägg 26 januari 2010

Dag 6

Av Linn Svensson - 26 januari 2010 10:33

Nike har varit med mig på kontoret på bilfirman idag.

Det är en mycket bra miljö att träna i. Hon har fått en plats att ligga på och är kvar där även om jag går ut från kontoret. Hon får också träna på att ligga kvar där när det kommer in kunder och det går mycket bra.

Den här miljön är likt den där matten arbetar och hon kommer få lära sig att hantera Nike på samma sätt som jag på arbetsplatsen.

Nike ska inte behöva bry sig om att det kommer in folk. Hon har svårt att hantera det och börjar då direkt att kontrollera de nya personerna. Kan hon istället lära sig att det inte är hennes uppgift och ligga på en plats och ta det lugnt så blir det självklart mycket bättre för henne själv.


Jag fortsatte hälsa träningen på karlar idag. Hon får inte självmant gå fram utan jag säger till henne att stanna ett par meter från den hon ska hälsa på. Nike måste vara lugn innan jag säger "varsågod och hälsa". Personerna hon fått  hälsa på har fått hälsa på henne på olika sätt. Sitta ner så hon får komma fram, stå upp luta sig över, komma fram mot henne osv. Men alltid med en godis i handen som hon fått när hon kommit fram och de fått klappa henne.

Idag gick det mycket bättre än igår, ingen svans mellan benen och hon besvarade kontakten mycket finare :)

  


  


Här viftar hon tom med svansen :)

  


Sen åkte jag iväg till Gustavsberg för att gå där det rör sig mycket folk och hundar. Vi mötte upp Lena med hennes två hundar på parkeringen. Nike intresserade sig för hundarna, men följde mig fint efter att jag avbrytit henne. Jag tränar mkt på att Nike ska bli trygg i kommandot "stanna" vilket betyder, stanna där du är, men du får sitta ligga eller stå.

Här ser man att NIke tittar på hundarna som passerar. Hon får självklart titta hur mkt hon vill så länge hennes energi inte ändras. Man märker det tydligt om hon höjer kroppshållningen spetsar öronen och börjar söka sig fram mot den andra hunden. Jag avbryter minsta tendens.


Strax efter detta går vi mot centrum där vi direkt får ett möte med en stor hund och en liten hund som skäller och gör utfall. Nike la inget som helst intresse till de hundarna :D

I centrum får vi fler möten och det går hur bra som helst, jag behöver inte avbryta henne, hon följer mig.


Vi stöter på Cissi och hennes pumisar och passar på att träna lite extra. Att arbeta med hundar bakom ryggen är jobbigt för en osäker hund. Nike är kvar på platsen där jag sagt till henne att stanna, hon tittar lite efter hundarna som befinner sig bakom.

     

Detta var inga problem alls.

När Lenas lilla JR tik kommer fram till mig för att hälsa rycker det i läpparna på Nike. Jag stöter till henne och vi gör om situationen. Nike vänder nu istället bort huvudet :) Så är det i många situationer. Man får visa henne hur hon ska bete sig och hon hittar själv det rätta hundspråket och slappnar av.


När hon på kvällen får rusa runt med hundarna hemma ser jag att hon slappnat av ännu mer. Hon hoppar, studsar och leker som jag aldrig sett förut. Hon får vara hund och fullkomligt älskar det :)


Att få arbeta med hundar på det här sättet är något av det häftigaste jag upplevt. Att se förändringen och lyckan hos hundarna är en enorm tillfredsställelse!


Hälsn Linn 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linn Svensson - 8 februari 2010 22:23

Pga sjukdom blev Nikes överlämning i fredags eftermiddag.   Jag mötte upp husse och matte och vi tog en promenad. Matte fick ta över kopplet och hanterade det enormt bra! Vi fick många möten och gick även in på Dogplanet där vi mötte en hund ut...

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:34


Idag var dagen D!   Jag åkte hem till Nikes husse och matte imorse för att föra över träningen/hanteringen av Nike till dem. Vi var först inne och gick igenom teoretiskt vad jag gjort och hur de måste agera och vad de ska tänka på. Efter en s...

Av Linn Svensson - 3 februari 2010 20:25


Jag har jobbat hela dagarna från 8 på morgonen till 22 på kvällen och därför inte hunnit uppdatera hennes blogg.   Det har gått jätte bra! I söndags fick hon träffa bonusbarnen som är 8 och 10år. Hon besvarade deras kontakt direkt utan någon osäk...

Av Linn Svensson - 30 januari 2010 20:15

Dag 10 var alltså fredag. Jag åkte in till stan för att promenera i Nikes hemmiljö och för att matte skulle få följa med. Jag har märkt att Nike intresserar sig i början för de mötande hundarna och då får jag avbryta henne, men så blir hon lugnar...

Av Linn Svensson - 29 januari 2010 08:53

det har blivit lite fördröjning i bloggen pga en film jag ville ha med. Nu har jag lyckats lägga upp den på youtube och länkar härifrån så ni får se.   Dag 8 var alltså onsdag. sedvanliga promenader och en stund på kontoret. Efter en av våra pr...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards