Alla inlägg den 21 januari 2010

Av Linn Svensson - 21 januari 2010 09:09

Onsdag 20 jan hämtade jag Nike hemma hos husse och matte på Djurgården.


Jag fick se Nike i hemmiljö och hennes stora kontrollbehov. Hon har också problem i möte med andra hundar och gör ganska kraftfulla utfall. Vissa män och barn kan hon också ha svårt för (enligt husse o matte).


Vi åkte vidare till mattes arbete där Nike är med hela dagarna. Jag vill se miljöerna hon vistas i för att kunna lägga upp träningen på bästa sätt.


Sedan begav vi oss iväg, jag och Nike. Vi åkte till Sickla och gick en promenad längs ån. Nike är enormt känslig för de energier man sänder ut och därmed också mycket löhörd.

Genom att visa henne direkt i bilen att jag kontrollerar miljön vi kommer till och vistas i, slappnar hon av. Eftersom hon inte är så stor får jag lyfta henne ur bilen och direkt nere på marken visar jag direkt med kroppsspråket att hon ska slappna av vilket hon omedelbart också gör.

Sen följer hon mig under hela promenaden. Några gånger får jag lugnt och tydligt visa henne att inte gå framför mig. Vi får först möte med en setter, Nike tittar till lite när den kommer på håll, jag behöver bara luta mig lite mot henne för att hon ska släppa det och titta upp på mig. Sen passerar vi lugnt förbi. Hon gick upp i lite stress precis efter, men det gick också bra att lugna henne.


Nästa möte var en lurvig hund i långlina. Vi passerade förbi utan problem

  


Promenaden lyckad och Nike trött :)


Hon fick åka med mig till kontoret och vila en stund. Hon går gärna självmant in i sin tygbur och lägger sig. Men där vaktar hon också vilket jag fick se både på kontoret och hemma. Det går att bryta, men hon släpper det inte alls lika bra som hon släpper andra hundar. Jag tränade med sambo och barn som fick vara runt henne och inte flyr när hon morrar/skäller. Hon lugnar sig tillslut.


Hon har presenterats för Kobra (min schäfertik) som är mkt tydlig i sitt språk och det gick bra. Nike snappade till lite efter henne, men släppte det sedan helt ok.


Det var allt för dag 1!


Hälsn Linn

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards