Alla inlägg den 27 januari 2010

Av Linn Svensson - 27 januari 2010 10:46

Halva träningsperioden har gått och jag är mycket nöjd med hur Nike utvecklats.


Lång och intensiv dag för lillan. Först var vi på kontoret fram till lunch. Sen åkte vi in till Djurgården för att promenera i Nikes hemkvarter. Det var tyvärr väldigt dött. Vi fick bara 2  hundmöten.

Så vi åkte vidare till Gärdet istället. Alla hundägare i Sthlm vet nog vad Gärdet är. en jätte stor äng/fält där alla har sina hundar lösa och de springer vind för våg. Det är ju jätte bra att hundar får springa av sig överskottsenergi och komunicera med andra hundar. Men tyvärr är det många som inte har någon som helst kontroll på sin hund men ändå släpper den här.


Jag och Nike höll oss i utkanten, på gångvägarna som går runt. Jag vill absolut inte att hon ska utsatt för okända hundar i grupp som går på henne. På gångvägarna kan jag, om det behövs, säga till Nike att stanna och fånga upp mötande hund som kommer mot oss.

Vi fick jätte många möten och det gick super bra.


Nikes matte har berättat att de tidigare gått flera kurser med henne hos andra instruktörer för att få bukt med osäkerheten. En de var hos sa att de skulle "skvällerträna" (googla om ni vill ha mer info om skvallerträning). Men detta gjorde att Nike gick upp i ännu mer stress och maniskt började leta andra hundar.

Jag ville se hur hon reagerade när jag i ett möte kallade på hennes uppmärksamhet för att belöna med godis. Hon tittade upp och belönades, men så fort godisen var slut blev hon än mer intresserad av den mötande hunden och gick upp i stress.

Det är intressant att studera hur hundar agerar utifrån situation och minnesbild.

Med Nike går det helt enkelt bäst att lugnt visa henne att jag kontrollerar situationen och berömma för att behålla lugnet.


Nike med koll över Gärdets skidåkare och hundar.

  


Sen tog vi oss till mattes arbetsplats på Kungsholmen. Det hade gått fortare att gå än att med bil ta sig genom stan. Fruktansvärda köer i samband med bygget av spårvägen och så valde vi nog ingen bra tid att befinna oss i stan, det var mitt i em rusningen.

Men vi kom fram och Nike kände självklart igen sig.

Hon var såååå duktig :) Gick lugnt in och stannade innanför dörren. Svansen gick fortare än fortast men efter att jag visat henne kvar innanför dörren stannade hon. När den värsta upphetsningen lagt sig, gick hon lugnt med mig till mattes arbetsplats och fick vara på en filt bredvid en stund tills hon slappnat av.

Sen fick hon hälsa och jag vet inte vem som var gladast, matte eller Nike ;)

Efter en liten stund fick hon gå till filten igen och vara stilla och lugn. Det gick över förväntan!

Två män som arbetar där har Nike gärna sprungit framför och kontrollerat när de rest sig från sina arbetsplatser. Nu bad vi dem, en i taget, att gå upp från sin arbetsplats och gå runt i lokalen. Nike brydde sig inte alls om att de rörde sig :)


Hälsn Linn

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards